فیلم Double iSmart به کارگردانی پوری جاگناد، به عنوان یکی از آثار شاخص اکشن و ترسناک سینمای تلگو، انتظارهای زیادی را در میان علاقهمندان این ژانر برانگیخت اما بر اساس نقدها و بازخوردهای منتشرشده، نتوانسته به اندازه کافی انتظارات را برآورده کند و یک اثر موفق تلقی شود. این فیلم به ویژه برای طرفداران سینمای هند و کسانی که از ترکیب ژانر اکشن و عناصر ترسناک لذت میبرند، سروصدای زیادی به پا کرد اما آنچه در نهایت به نمایش گذاشت، مورد نقد منتقدان قرار گرفت و بسیاری، آن را اثری نه چندان قوی و حتی تکراری از آثار قبلی جاگناد تلقی کردند.
دابل اسمارت با هنرنمایی رام پوتیننی، کاویا تاپار، سانجی دات (یکی از نامآشناترین ستارگان بالیوود)، گتآپ سرینو، علی و سایاژی شاندی، به روی پرده آمد. حضور سانجی دات به خصوص در نقشهای منفی و تاثیرگذار، از نکات قابل اهمیت فیلم در جلب نظر تماشاگران سینمای هند بود و این جذب ستاره از بالیوود به سینمای تلگو، تلاشی برای جلب عموم مخاطبان و افزودن بر بعد چندفرهنگی داستان محسوب میشود. هرچند جذابیت این همکاری پرزرق و برق، به خودی خود نتوانست کیفیت کلی فیلم را نجات دهد و نقدها بیشتر حول ضعفهای فیلم دور زدند.
داستان چارچوب جدید و خلاقانهای ندارد و حتی برخی منتقدان آن را نسخهای کپی و کمانرژی از آثار قبلی جاگناد میدانند. روایت فیلم تلاش میکند تا در قالب ماجراهای هیجانانگیز و پرزدوخورد، مخاطبان را با خود همراه سازد اما کمبود نوآوری و پرداختن به کلیشهها موجب شده تا روایت درگیرکننده و جذابیت لازم را نداشته باشد. فقدان پیچیدگیهای داستانی و شگفتیزایی روایت، باعث شده بخش بزرگی از فیلم برای مخاطبانی که منتظر یک اکشن مهیج و نوآورانه هستند، کسلکننده به نظر برسد. موقعیتها و اتفاقات داستانی غالبا قابل پیشبینی بوده و پیشرفت روایت به گونهای است که تعلیق و هیجان مطلوب را به خوبی القا نمیکند.
از نظر شخصیتپردازی، با وجود حضور بازیگران شناختهشده، Double iSmart در توسعه و تعمیق شخصیتها چندان موفق نیست. شخصیت اصلی که توسط رام پوتیننی بازی میشود، دقیقا آن تکانه و جذابیتی را که از یک قهرمان اکشن انتظار میرود، به نمایش نمیگذارد و رفتارها و انگیزههایش گاها سطحی باقی میماند. حتی نقش منفی پررنگ سنجی دات، با وجود پیشینه و جذابیت ستارهای، نتوانسته لایههای پیچیده یا چشمگیری ایجاد کند. سایر بازیگران نیز در سایه روایت ضعیف و اجرای نهچندان ماندگار، عملا نادیده گرفته میشوند و تعاملی که بین شخصیتها انتظار میرفت، به بهترین شکل ممکن محقق نشده است.
موسیقی فیلم، اثر مانی شارما گرچه ممکن است طبق استانداردهای سینمای هندی لحظات پرانرژی و هیجان انگیزی رقم زده باشد، اما طبق نقد منابع، نقطه عطف یا ویژگی شاخصی در فیلم نبوده است. به بیانی دیگر، موسیقی فیلم نه ستایش ویژهای را برانگیخته و نه انتقاد چندانی را متوجه خود ساخته است. شاید بتوان گفت موسیقی صرفا کارکرد معمولی خود را دارد و در ارتقای فضای اکشن و تعلیق برانگیز کار تاثیرگذاری چشمگیری ندارد. یکی از نقاط قوت محدود فیلم، بهرهگیری از تیم فیلمبرداری خوب است. تصویربرداری توسط جیانی جیانلی و شیا صورت گرفته که حداقل استاندارد کیفی را از جهت بصری رعایت کردهاند، اما همین عامل نیز برای نجات فیلم از کلیشههای روایی و ضعف کارگردانی کافی نبوده است.
با توجه به نقاط قوت محدود فیلم، نتیجه نهایی این است که Double iSmart بیشتر برای طرفداران دو آتیشه این ژانر و کسانی که آثار قبلی جاگناد را دنبال کردهاند، شاید جذاب باشد، اما برای مخاطبان عامتر، و به ویژه کسانی که به دنبال تجربهای نو و متفاوت هستند، ارزش تماشا ندارد. اما برای افرادی که علاقهمندند سینمای اکشن معاصر تلگوی هند و همکاری ستارگان بزرگ را بر روی پرده ببینند، همچنان میتواند انتخابی جالب باشد، هرچند نباید انتظار روایتی عمیق یا کارگردانی شاخص را داشت.
افزودن دیدگاه